Ewaluacja projektu Nowe horyzonty – zwiększanie szans uczniów na europejskim rynku pracy....

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską,
w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.



Ewaluacja projektu Nowe horyzonty – zwiększanie szans uczniów na europejskim rynku pracy.

Projekt został zrealizowany w latach 2013-2014 przez Zespół Szkół Ekonomicznych im. Janusza St. Pasierba w Tczewie i partnera z Wielkiej Brytanii, firmę Tellus Group z Plymouth. W ramach projektu 16 uczniów i uczennic klasy trzeciej specjalności technik organizacji usług gastronomicznych oraz 20 osób klas drugich specjalności technik hotelarstwa uczestniczyły w zagranicznych praktykach. Grupy odbyły 4 i 3-tygodniowe praktyki w Plymouth w Wielkiej Brytanii.
Niniejsza ewaluacja została sporządzona na podstawie raportów uczestników projektów, które zostały sporządzone po powrocie ze stażu zagranicznego. W swoich raportach uczestnicy poddali ocenie przygotowanie do stażu, przebieg stażu, uznanie kompetencji, rezultaty stażu oraz pomoc jaką uzyskali ze strony instytucji wysyłającej i przyjmującej. Uczestnicy zostali również poproszeni o wyrażenie swoich opinii na temat korzyści zawodowych płynących ze stażu oraz przewidywanego wpływu stażu na ich życie zawodowe i osobiste.

Ciąg dalszy w poniższym linku

Ewaluacja projektu Nowe horyzonty – zwiększanie szans uczniów na europejskim rynku pracy.
Project duration: August 2013 – November 2014...


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską,
w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.





New horizons – improving students’ opportunities in European job market.
Nowe horyzonty – zwiększanie szans uczniów na europejskim rynku pracy.


Project duration: November 2013 – November 2014
Partner: Tellus Group Ltd, Plymouth, Great Britain
From November 2013 to November 2014 Zespół Szkół Ekonomicznych in Tczew took part in the project financed by European Union programme of Human Capital funded by European Social Fund.
Within the project two groups of students from our school, educating in the vocations of technician of gastronomic services and technician of hotel industry had 4-week and 3-week vocational trainings. Tellus Group Ltd from Plymouth (Great Britain) was our partner. The groups consisted of 16 and 20 students respectively. Training for both groups was provided by companies in Plymouth in May 2014 (1st group) and in August 2014 (2nd group). Students worked in the restaurants, cafes, hotels and leisure centres in Plymouth. During the training participants had an opportunity to develop their professional competence and learn European standards of organisation and functioning of the companies. The training served the opportunity to learn about British food and hotel industry.

During the work experience students learned about British cuisine and work in the hotels and restaurants. They had the opportunity to prepare traditional British and international dishes. They helped to prepare the dishes in the kitchen and prepared the dining room for the guests. They served the guests. Students who had work experience in the hotels and B&Bs had an opportunity to find out how the work is organised in such establishments. They worked in housekeeping and hotel restaurants. All students prepared PowerPoint presentations about their work placement and things they learned during their work experience.

As an additional advantage, students developed their language competence in natural environment. Training in Plymouth in Great Britain also served as an opportunity to learn about culture and history of the region and the whole Great Britain. As a part of cultural programme students took part in several trips including Exeter, Mount Edgecumbe, Tintagel and Boscastle, Eden Project and Antony House.

In the afternoons students took part in various activities, such as social evenings where participants had the opportunity to meet students from other countries, conversational workshops where they could practice their language skills further and movie nights, during which the interesting British movies were presented.

In participants’ opinions the foreign training was a great experience for them in many aspects: it improved their ability to adapt to new situations – for most of them that was first such a long period of time spent without their families. Students say that thanks to the work experience they broadened their horizons and learned to tolerate different cultures. The other advantage stressed by all the participants was the improvement of communication skills in English. Thanks to participation in the project students established international contacts and they hope to return to Great Britain in the future.

Nowe horyzonty ...

Nowe horyzonty - uczniowie "Ekonomika" w europejskim projekcie. Na stronie portalu tcz ukazał się artykuł na temat projektu unijnego w jakim brała udział Nasza Szkoła. Więcej informacji na stronie tcz.pl

www.tcz.pl/index.php?p=1,47,0,wiadomosci&item=1d091a4c3585d501&title=-Nowe-horyzonty-uczniowie-Ekonomika-w-europejskim-projekcie
Nowe horyzonty – zwiększanie szans uczniów na europejskim rynku pracy....

Prezentacja dotycząca projektu Nowe horyzonty

Prezentacja projektu Nowe horyzonty


 1 2
©ZSE 2005-2008. All Rights Reserved. Wykonanie: TCZ.PL Sp. z o.o.